Fotocredit:

Evaluering av valgkampen

Arild Hermstad om lærdommene fra gjennomføringen av valgkampen

september 24, 2021

Arild Hermstad fikk i oppdrag fra MDGs sentralstyre å evaluere gjennomføring av valgkampen. Han skriver:

I ukene etter valget har vi gjennomført en grundig evaluering av valgkampen vår. Bakgrunnen var at vi ikke nådde målet om 7 prosents oppslutning i valget i 2021. Til tross for at vi lyktes med å sette dagsorden i valgkampen, styrke vårt sakseierskap til klima og natur og at vi hadde en svært høy synlighet i valgkampen, havnet vi som kjent rett under sperregrensen.

Dette skal vi lære av. Særlig siden vi skal gjennom nye valgkamper hvert annet år også i årene fremover. Det er en god mulighet for partiet til å bli enda bedre, og derfor er vi også åpne om hvilke punkter vi mener vi kan lære av til neste valgkamp i 2023.

Hvordan har vi gått frem:

Jeg, Arild Hermstad, fikk i oppdrag fra MDGs sentralstyre å gjennomføre evalueringen, og etablerte en referansegruppe bestående av GU-talsperson, Hulda Holtvedt, ordfører i Vardø, Ørjan Jensen, og Gjertrud Berg, fylkesleder i Trøndelag. Konklusjonene og anbefalingene i dette sammendraget står vi samlet bak, og de er også forankret i ledelsen av partiet.

Vi har gjennomført kvantitative undersøkelser blant medlemmer og blant velgerne. Vi har hentet inn rapporter fra fylkene, fra de ulike delene av partiorganisasjonen, hatt møter med førstekandidater, fått en rekke skriftlige og muntlige innspill både fra medlemmer som var tett på og de som så valgkampen mer fra siden. Vi har lyttet til folk og hentet innspill fra kompetansemiljøer utenfor partiet. Vi har arrangert flere møter i partiet, og hatt valgkampen som tema på landsstyremøtet, og på egne dedikerte kveldsmøter. Alt dette gir oss et solid fundament for å trekke konklusjoner og komme med noen anbefalinger. Samtidig vet vi at det på nyåret kommer enda mer informasjon om velgernes preferanser, alder, m.m. som kan utdype dette bildet.

Den endelige evalueringen finner du her . Du vil nok også se flere mediesaker fremover om det samme.

Vi gjennomfører også et åpent medlemsmøte om evalueringen den 24. november, klokken 20:00. Meld deg på her .

Vi er et åpent parti som lytter til fakta, derfor deler vi konklusjoner og læringspunkter. Slik kan vi få en felles forståelse om hva som gikk bra og hva som gikk mindre bra. Det mener vi at gir de beste forutsetningene for å utvikle partiet videre. Rapporten i sin helhet er sendt til Landsstyret og Sentralstyret i partiet, og kommer til å bli en sentral del i arbeidet fremover.

Tusen takk til alle som har bidratt med sine tanker og kompetanse! Har du spørsmål eller kommentarer kan de sendes til mdg@mdg.no .

Arild Hermstad, nestleder