Møt våre kandidater til årets valg

Bli kjent med våre politikere. Innstillingen ble laget av nominasjonskomitéen bestående av Arne Haabeth, Nils Holta og Marina Heyerdahl, og ble så vedtatt på MDG Frogners nominasjonsmøte.

februar 23, 2023

1. Cathrine Scharff Thommessen tenker helhetlig om mennesker og miljø. Hun er særlig opptatt av fysisk aktivitet og trygge sosiale møteplasser som helsefremmende tiltak. Hun ønsker å arbeide for grønne løsninger som fungerer i folks hverdag, og for god inkluderende kommunikasjon. Cathrine sitter i Helse,- ungdom,- sosial,- og kulturkomitéen (HUSK) i Bydelsutvalget, er 2.vara til BU, og lokallagsleder for MDG Frogner.

2. Andreas Haug er leder av Miljø- og byutviklings-komiteen på Frogner, er styremedlem i Frogner MDG og nestleder av Driftsstyret ved Majorstuen skole. Andreas har lang fartstid som engasjert og frivillig i bydelen, og var 9 år nestleder i Driftsstyret og FAU ved Uranienborg skole. Når det er valgkamp, deltar han gladelig på husbesøk rundt i byen, sykkelaksjoner eller andre aktiviteter. Andreas jobber til daglig som IT-arkitekt, og er på fritiden en ivrig tursyklist sommer som vinter, og elsker å seile. Andreas sier nei til motorvei langs Frognerstranda, og ja til sykkelvei på Bygdøy, bedre psykisk helsehjelp, og flere tilgjengelige parker.

3. Julie Mørch er en uredd gledesspreder som liker å engasjere, inspirere og får andre med seg. Julie har hatt en rekke verv i partiet siden 2013, blant annet som Nasjonal talsperson for Grønne Studenter. Hun har sittet i mange komiteer og driftsstyrer på vegne av Frogner MDG, samt representert partiet i bydelsutvalgene på Frogner og Grünerløkka. Julie er i dag vara til BU på Frogner, og 1. vara til Bystyret og Kultur- og utdanningskomiteen på rådhuset i Oslo. Julie har lenge vært aktiv forkjemper for dyrs rettigheter, likestilling og et inkluderende og rettferdig samfunn. Hun har erfaring som gründer, studerer nå sosialpedagogikk, og er mor til to barn.

4. Paal Frisvold har jobbet i flere tiår med miljø- og klimapolitikk i EU og i Norge. I dag er han medlem av programkomiteen og nestleder i Oslo MDG. Til daglig jobber han som rådgiver for SINTEFs EU-satsing.

5. Ragnhild Lila Risnes er låtskriver, skuespiller og tekstforfatter, i tillegg til å studere Internasjonale studier ved Universitetet i Oslo. Hun er i dag styremedlem i Frogner MDG og medlem i Miljø- og Byutviklingskomitéen i Frogner. Hun har troen på tverrfaglig tenkning, historiefortelling og lokalt engasjement i kampen for rettferdighet og klimahandling.

6. Lars Iversen har vært med i styret i Frogner MDG siden 2018, og er nå klar for å delta aktivt også i Frogner bydelsutvalg etter noen intense år som småbarnspappa til tvillinger. Lars driver Briskeby Optikk ved Riddervolds plass, der han gjerne kommer i dialog med kundene om lokalsaker i bydelen, særlig på Briskeby.

7. Maria Lindgren sitter i bydelsutvalget i Frogner og Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne, og arbeider til daglig som lektor og spesialpedagog. Hennes kjernesaker er skole og utdanning i livsløpsperspektiv, bærekraftige matsystemer, arealbruk og dyrevelferd.

8. David Walster flyttet fra England til Norge i 2000, er norsk statsborger og bor nå på Bygdøy. Siden 2015 har David vært lokallagets kasserer. I forbindelse med valgkampene har han vært ivrig tilrettelegger og deltaker, og gått mange husbesøk i tillegg til at han alltid sier ja til å stå på stand. David er medlem av styret til Bygdøy seniorsenter, og medlem av tilsynsutvalget i Frogner bydel. Det er særlig eldrepolitikk som engasjerer ham.

9. Synne Fløttum Iversen er 26 år gammel, studerer klinisk ernæring ved UiO og bor på Majorstuen. Synne er i dag nestleder, medlemsansvarlig og bidragsyter til sosiale medier i lokallaget til Frogner MDG. Hun sitter i driftsstyret ved Ruseløkka skole, og er med i programkomiteen. Hennes kjernesaker er særlig forebyggende helsearbeid (og helse generelt inkludert psykisk helse), studenter og utdanning, fornybar energi og selvfølgelig miljø, klima, dyr og biologisk mangfold.

10. Ingvild Eriksen Rognmo bor på Ruseløkka. Hun er opprinnelig fra Mo i Rana, men har bodd i Oslo siden 1998. Til daglig jobber Ingvild som assisterende rektor ved Sandvika videregående skole i Bærum. Hun er særlig opptatt av bærekraft i energipolitikken, men brenner også for sykkel og kollektivtransport. Som skoleleder er også en fremtidsrettet og robust utdanningspolitikk et særs viktig område for henne.

11. Karin Ibenholt er svensk og bosatt i Norge siden 1989. Hun er samfunnsøkonom, og daglig leder i konsulentselskapet Samfunnsøkonomisk analyse. Karin har ikke politisk erfaring, men har som konsulent gjort mange utredninger som har vært grunnlag for politikkutforming. Hun jobber innenfor et bredt fagområde, men har alltid vært spesielt opptatt av miljø og klima.

12. Katrine Tjølsen er oppvokst i Bergen, liker seige skiturer med sin kone, og sier ikke nei til kaffe og skillingsboller. Hun har bachelor- og mastergrader i informatikk fra MIT. Etter MIT flyttet hun til Frogner bydel (hvor hun har bodd på Frogner Plass, Vestkanttorget, Olav Kyrres plass, og i Vika) og jobbet som konsulent i McKinsey og som produktleder i Cognite. Nå er hun straks ferdig med en Master of Business Administration ved Stanford University. Da kommer hun hjem til Vika, klar for klimafokusert arbeid og grønne bidrag i MDG.

13. Johan Kristian Rud, 53 år

14. Per- Christian Endsjø, 81 år